طرز کار درب‌ اتوماتیک چگونه است؟

تصورکنید که توی یک سوپرمارکت هستید. موادغذایی مورد نیازتان را در چرخ‌دستی گذاشته‌اید. در قسمت پیشخوان اجناستان بررسی می‌شوند و هزینه آن را حساب می‌کنید و سپس کیسه‌های پر از مواد غذایی را با دو دستتان می گیرید. به سمت درب خروج می روید ولی این وسط مشکل کوچکی وجود دارد. چطور با دست‌های پر می‌خواهید درب را باز کنید؟

خوشبختانه اگر کمی بیشتر به درب نزدیک شوید نیز این درب ریلی شیشه‌ای به رویتان باز می‌شود تا بتوانید از آن به راحتی عبور کنید.  به نظرتان چه اتفاقی افتاده است؟ آیا اتفاق ماورا الطبیعه‌ای به وقوع پیوسته‌ است؟ نه… هیچ سحر و جادویی در کار نیست.بلکه هر چه هست مربوط به پیشرفت علم و فناوری می‌­شود.

اکثرا درب‌ اتوماتیک ها مجهز به سنسورهای تشخیص‌دهنده‌ی حرکت یا سنسورهای نوری هستند، این سنسورها جهت باز و بسته کردن درب‌ در دو طرف در نصب شده‌اند. سنسورها بخش کلیدی این فناوری پیشرفته هستند. سنسورهای درب اتوماتیک همان‌طور که از اسمشان پیداست اشیا متحرک اطراف خود را تشخیص می‌دهند.

اکثر درب‌های اتوماتیکی که می‌بینید مجهز به سنسورهایی هستند که جهت باز و بسته کردن درب در دو طرف آن‌ نصب شده‌اند.

در اتوماتیک منحنی

در اتوماتیک منحنی

 

تاریخچه‌‌ی درب‌ اتوماتیک

با اینکه عموماَ درب‌ اتوماتیک را نمونه‌‌ای از پیشرفت فناوری در طول دهه‌های گذشته می‌دانیم، ولی ایده باز‌شدن درب‌ها به‌طور اتوماتیک قرن‌ها پیش مطرح بوده است. در حقیقت، یک قرن پس از میلاد ریاضی‌دانی یونانی با نام هرون اسکندرانی  احتمالا اولین شخصی است که مفهوم درب‌های اتوماتیک را مطرح کرده بود. وی در آن زمان این مفهوم را ماشین شماره ۳۷ نامید.

هرون اسکندرانی این ماشین شماره ۳۷ را با ایده‌ها و طرح‌های ابتدایی اما زیرکانه‌ ساخته بود. هرون این درب به اصطلاح اتوماتیک را در ورودی یک معبد بزرگ نصب کرده بود که موجب شگفتی بسیاری از دانشمندان آن زمان بود.  طرز کار این ماشین این گونه بود: هنگامی که گروهی از مردم  نزدیک عبادت‌گاه می شدند تا نیایش های خود را انجام دهند درب‌های غول‌پیکر سنگی به شکل معجزه‌آسایی به‌خودی‌خود باز می‌شدند. در حقیقت، وی ترتیب مکانیکی هوشمندانه‌ای را پایین محراب که روبروی درب غول‌پیکر عبادت‌گاه قرار داشت تدارک دیده بود. زمانی که کشیش یا روحانی معبد پا پیش می‌گذاشت و محراب را روشن می‌کرد، گرمای به دست آمده نیز به وزنه تعادل فشار وارد می‌کرد و سازه مکانیکی زیر آن را به حرکت درمی‌آورد. به این ترتیب درب باز می­شد. در آن دوره‌ها چنین ترکیب مکانیکی چیزی مانند معجزه بود. حتی در فیلم های تاریخی هم دیده­ایم که برای نشان دادن یک مکان رازآلود درها به صورت خودکار باز می­شوند.

چند قرن بعد، در سال ۱۹۳۱ مهندس ریموند و رُبی ایده درب اتوماتیک همه منظوره را مطرح کردند. مهندس ریموند و رُبی طرحشان را ثبت اختراع کردند و اولین سیستم درب باز شو اتوماتیک را در رستوران هتلی در ایالت کنتیکت آمریکا نصب کردند. کارکنان هتل کاملاَ تحت تاثیر این پدیده حیرت‌انگیز مهندسی قرار گرفتند. اکنون پیشخدمت‌ها می‌توانستند با وجود پر بودن دست‌هایشان از سینی بشقاب‌ها و فنجان‌ها نیز به رفت و آمد بپردازند و دیگر لازم نبود که به‌طور ناجوری دستگیره درب را بچرخانند.

امروز هم، بسیاری از سیستم‌های درب اتوماتیک امروزی مجهز به سنسورهایی هستند که به باز و بسته شدن درب‌ها در موقع لزوم کمک می‌کنند. سنسورها یا حسگرها، اجزای اصلی درب­های اتوماتیک به شمار می­آیند. حسگرها برای این مدل از درب­های هوشمند دارای مدل­های متفاوتی هستند که هر یک کاربری ویژه ای در سیستم اتوماتیک دارند.
 بیایید انواع مختلف سنسورهای مورد استفاده در درب‌های اتوماتیک را بررسی کنیم. 

 

تاربخچه درب اتوماتیک

تاربخچه درب اتوماتیک

 

سنسور فشار

در دهه ۱۹۶۰، از سنسور «پادری کنترل‌گر» جهت تشخیص رفتار عابران پیاده استفاده می‌شد. این نوع پادری‌ها تغییر وزن یا فشار قسمت‌های خاصی از زمین قبل یا بعد از ورودی را تشخیص می‌دادند. درصورتی که قسمت خاصی از زمین نیز وزنی بیشتر از حد تعیین شده را تجربه می‌کرد («حد فرمان» برای وزن پایین‌تر از وزن انسان معمولی تعیین شده است)، درب‌ها باز می‌شدند.

مزیت استفاده از این نوع سیستم‌ها این بود که تا زمانی که فشاری روی پادری وجود دارد نیز درب باز می‌ماند؛ مزیتی که امروزه هم موجود است. به عبارتی دیگر، در صورتی که شخصی نزدیک درب بایستد یا قدم بزند، درب باز می‌ماند. این ویژگی نه تنها ورود و خروج سریع را ساده می‌کند بلکه از بسته شدن درب به روی شخص جلوگیری می‌کند.

بسیاری از سیستم‌های پیشرفته‌ی درب اتوماتیک از سنسور فشار به‌ عنوان سنسور ثانویه یا پشتیبان استفاده می‌کنند. از این رو، در مواقعی که سنسور اولیه بد عمل می‌کند، سنسور فشار وارد عمل می‌شود. این سنسور فشار حضور افراد در قسمت خاصی را بر اساس وزن تشخیص می‌دهد و موجب تسهیل روند باز و بسته شدن اتوماتیک درب می‌شود.

  • سنسور تشخیص‌دهنده‌ی حرکت یا سنسور نوری

امروزه بسیاری از درب‌ اتوماتیک ها مجهز به سنسور تشخیص‌دهنده‌ی حرکت یا سنسور نوری هستند، این سنسورها را در دو طرف درب نصب می‌کنند تا باعث باز و بسته شدن درب شوند. این نوع سنسورها همان طور که از اسمشان پیداست تشخیص‌دهنده‌ی حرکتِ مقابل ورودی هستند. این نوع سنسورها با استفاده پرتو ریزموج (۱۰/۵ گیگاهرتز) تولید شده به وسیله‌ی آنتنی که بر روی سردر نصب شده و به‌طور کلی به سمت پایین یا بیرون است، حرکت را تشخیص می‌دهند. این نوع سنسورها بسیار تاثیرگذار هستند اما یک نقص جدی هم دارند؛ آنها به تنهایی نمی‌توانند حرکت را تشخیص دهند. بنابراین، اگر کسی ایستاده باشد یا به‌آرامی قدم بزند (مثل سالمندان) ممکن است تشخیص داده نشود و این اتفاق می‌تواند منجر به اتلاف وقت یا مشکل در باز شدن درب بشود.

 

سنسور درب اتوماتیک ایگل

سنسور درب اتوماتیک ایگل

 

  • سنسور مایکروویو بازتابی

 برای درب­های اتوماتیک که عملکرد سریع و ایمن را طلب می­کنند، نصب سنسورهای مایکروویو بازتابی توصیه می­شود. این نوع حسگرها از قدرت تشخیص بسیار بالایی برخوردار هستند و به خصوص برای درب اتوماتیک شیشه­ای کاربرد دارند.

 

  • سنسور مادون قرمز

این نوع سنسورهای خاص جهت باز یا بسته شدن درب مجهز به فناوری مادون قرمز هستند. این نوع سنسور، تغییر دما در محیط اطراف درب را تشخیص می‌دهد، بنابراین هنگامی که شخصی نزدیک درب شود این حسگر علایم حرارتی را تشخیص می‌دهد و فوراً درب را باز می‌کند.

توجه داشته باشید که این سنسور به‌خودی‌خود کارآمد است ولی سایر حسگرها به منظور جلوگیری از هرگونه اختلال یا خطای جزئی نیز در کنار سیستم دیگری استفاده می‌شوند. برای مثال، به محض اینکه سنسور حرکت نیز حرکتی را مقابل درب تشخیص دهد یا ببیند باعث باز شدن درب می‌شود، ولی درصورتی که شخص آهسته کنار درب قدم بردارد یا بایستد، در این صورت سنسور فشار، وزن آن شخص را تشخیص می‌دهد و تا برطرف شدن وزن برای مثال تا موقعی که شخص از درب یا راهرو عبور کند درب را باز نگه می‌دارد.

سنسور مادون قرمز درب اتوماتیک

سنسور مادون قرمز درب اتوماتیک

 

تعریف درب اتوماتیک

درب اتوماتیک، به دربی گفته می­‌شود که با استفاده از سنسورهای حرکتی یا ریموت­های کنترل، باز و بسته می‌­شود. درب­های اتوماتیک می توانند در جهت ­های مختلف حرکت کنند و البته در مدل­های متنوع زیادی ساخته می­‌شوند.

متریالی که برای ساخت این نوع درب­ها به کار می­‌ر­ود بسیار متفاوت است و بسته به این که از چه تکنولوژی برای تولید درب اتوماتیک استفاده خواهد شد ، نوع خاصی از درب برای مشتری تولید می گردد.

امروزه برای فروشگاه­های بزرگ، بانک­ها، رستوران­ها و مجتمع­های تجاری از درب اتوماتیک استفاده می‌­شود. درهای اتوماتیک هوشمند هستند و امروزه جایگزین در­های سنتی قدیمی شدند.  

این موضوع باعث افزایش امنیت، سرعت و راحتی کار استفاد کنندگان از آن شده است. درب اتوماتیک شیشه ای امروزه جایگاهی کاملاً ویژه برای خود در صنعت ساختمان پیدا کرده است و به میزان بسیار زیادی از این مدل درها در محل های مختلف با مدل های بسیاری چون درب های عنوان شده در زیر تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد که به شرح برخی از این درب ها در همین مقاله خواهیم پرداخت.

 

 

شماره تماس های درب اتوماتیک باران در

تماس با باران در

 

 

درب‌های اتوماتیک: ساده، ایمن، و کارآمد

باز و بسته شدن اتوماتیک درب­ها در خیلی از ساختمان‌ها کاربرد دارد. این درب­ها ورودی‌های در دسترس و مقبولی برای سوپرمارکت‌ها، هتل‌ها، نمایندگی‌های خودرو، و دفاتر دولتی و بیمارستان‌ها هستند. این درب­ها با هزینه‌های معقول سفارشی‌سازی می‌شوند.

 

درب‌های اتوماتیک در هتل‌ها محبوبیت بالایی دارند

فشار دادن یا چرخاندن دستگیره‌ها، هل دادن یا کشیدن و بستن درب بعد از وارد یا خارج شدن بعضی اوقات آزاردهنده است. اغلب اوقات افراد فراموش می‌کنند درب را پشت سرشان ببندند. حتی برای بعضی افراد مثلاَ کسانی که از ویلچر استفاده می‌کنند، کودکان، افراد مسن یا معلول بستن و باز کردن درب غیرممکن است. دربهای اتوماتیک ورود و خروج از ساختمان را برای همه آسان­تر کرده که محبوبیت آن یا حتی انتظار وجود این دربها به صورت روزافزون در حال افزایش است.

ترجیح استفاده از درب­های اتوماتیک در بعضی بخش‌ها

در حال حاضر استفاده از دربهای اتوماتیک در خیلی از ساختما‌ن‌ها دسترسی، خروج، و عبور مدرن و بدون مانعی ایجاد کرده است. این دربها به طور خاص برای ساختمان‌های با ورود و خروج بالا مناسب هست. استفاده از این دربها در بخش‌های زیر تقریباَ به یک استاندارد تبدیل شده است:

  • حوزه سلامت: استفاده از سیستم‌های درب اتوماتیک در بخش سلامت راهکاری بهداشتی برای مراجعه‌کنندگان، بیماران، پزشکان، و پرستارانی است که از درب‌ها عبور می‌کنند. دیگر نیازی به استفاده از دست نیست چون احتمال انتشار آلودگی از طریق دست بسیار زیاد است.
  • هتل‌ها و تهیه غذا: اولین خوشامدگویی به مهمانان در خیلی از هتل‌ها ورودی شکیل و آسان آن‌هاست. دسترسی اتوماتیک به آشپزخانه و سایر جاهای هتل به ارائه خدمت بهتر و انجام ایمن وظایف پیشخدمت‌ها و مهماندارها کمک می‌کند. دسترس‌پذیری، ایمنی، و بهداشت از مزایای مهم درب‌های اتوماتیک برای این بخش هستند.
  • صنعت خرده‌فروشی: سیستم‌های درب اتوماتیک مشتری‌ها را به کسب و کارها هدایت کرده و دسترسی آسان و شکیلی ارائه می‌دهند. این درب‌ها محیطی مناسب برای خرید ایجاد کرده و با باز کردن درب فقط در هنگام ضرورت به مدیریت مصرف انرژی و به حداقل رساندن تأثیرات دمایی بیرون به داخل ساختمان کمک می‌کنند.
  • ساختمان‌های دولتی: امروزه وجودهای درب‌های اتوماتیک در ساختمان‌های دولتی الزام قانونی دارد. سیستم‌های درب اتوماتیک راهکاری ایمن و کارا در این بخش به‌ویژه در مکان‌های شلوغ هستند.

در اتوماتیک باران در

انواع درب‌های اتوماتیک

انواع مختلفی از سیستم‌های درب اتوماتیک به صورت کوچک یا بزرگ، سنگین یا سبک وجود دارند. تقریباَ هر طراحی قابل تصوری قابل انجام است: درهای تمام شیشه، چارچوب‌دار، چوبی، آلومنیومی یا فولادی.

 

درب‌های کشویی اتوماتیک

درب‌های کشویی اتوماتیک با طراحی‌های مختلف قابل نصب هستند: در کنار درب‌های کشویی خطی می‌توان از سیستم‌های درب کشویی خطی، درب‌های کشویی گوشه‌ای، و درب‌های کشویی خم استفاده کرد.

 

درب‌های لولایی اتوماتیک

درب‌های لولایی اتوماتیک راهکاری ساده برای دسترسی بدون مانع هستند. درب‌های لولایی موجود را می‌توان با موتور یا دستگاه‌های ایمنی ضروری تجهیز کرد.

درب لولایی اتوماتیک

درب لولایی اتوماتیک یا درب اتوماتیک لولایی

 

درب‌های گردان اتوماتیک

جاهایی که بهره‌وری انرژی اهمیت دارد استفاده از درب‌های گردان روش موثری برای جداسازی فضای بیرونی و داخلی هستند. این درب‌ها برای حجم بالای عبور مناسب بوده و آزادی خلاقانه‌ای ارائه می‌دهند.

 

درب‌های با اشغال فضای کم (درب تلسکوپی)

مثلا در جاهایی که نمی‌توان از درب‌های اتوماتیک استاندارد استفاده کرد درب‌های برگی تاشو یا درب‌های کشویی تلسکوپی قابل استفاده هستند.

 

 

درب تلسکوپی اتوماتیک

درب تلسکوپی اتوماتیک

 

درب‌ اتوماتیک چگونه باز می‌شود؟

هنگامی که سنسور به کنترل‌گر درب علامت فعال‌ سازی می‌دهد، کنترل‌گر درب نیز موتور دنده‌ای را فعال می‌کند تا تسمه  را به حرکت دربیاورد و در نتیجه درب اتوماتیک باز شود. هنگامی که شخصی در محدوده‌ی فعال‌سازی نباشد بعد از یک مدت زمان مشخص درب به صورت خودکار بسته می‌شود. پس از این که سنسور وجود شخصی را تشخیص دهد فرآیند باز و بسته شدن درب باید به نحو عالی صورت بگیرد. سنسورها به رانشگر الکترونیکی متصل هستند، رانشگر الکترونیکی خود از طریق رانه کمکی یا چرخ‌دنده به پانل درب متصل است. رانه کمکی از طریق تسمه لاستیکی که باز و بسته شدن درب را تنظیم می‌کند نیز به رانشگر الکترونیکی و پانل درب متصل است. زیر این درب‌ها چرخ تعبیه شده تا درب به‌آرامی کشیده شود.

 

ساختار دربهای اتوماتیک در یک نگاه

نام

کاربرد

(۱)   گرداننده‌‌ی درب

مجموعه‌ای از دستگاه‌های رانه‌ای و کنترل‌گرها که باعث باز و بسته شدن درب می‌شوند در حقیقت گرداننده‌ی درب هستند.

(۲)   کلید تعمیر و نگهداری

در زمان تعمیر و نگهداری درب با استفاده از آن به راحتی می توان جریان برق گرداننده‌ی درب را قطع و وصل کرد.

(۳)   سنسور فعال‌ساز

این نوع سنسور با علامت دادن به گرداننده‌ی درب نیز باعث باز و بسته شدن درب می‌شود.

(۴)   سنسور امنیتی

در موقعیت‌هایی که تشخیص افراد به‌ وسیله‌ی سنسور فعال‌ساز ممکن نیست، سنسور امنیتی همانند سنسور پرتویی می‌تواند این کمبود را جبران کند و افراد و اشیا کنار درب را تشخیص دهد.

(۵)   پنجره بالای درب

شیشه یا سایر موادی که بین سقف و سردر قرار داده شده است.

(۶)   تیرک افقی سردر

بخشی از گرداننده‌ی درب است که در جعبه سردر نصب شده است.

(۷)   پانل درب کشویی

از موادی مانند شیشه حرارت دیده، آلومینیوم و فولاد ضد زنگ تشکیل شده است.

(۸)   پانل درب ثابت

پانل درب غیرکشویی.

(۹)   قفل

جهت قفل کردن درب.

 

 

مزایای درب‌های اتوماتیک

پیشرفت سیستم‌های درب اتوماتیک و همچنین کاربرد روزافزون آن‌ها باعث پدید آمدن راهکارهای منحصربه‌فردی برای حل مشکل‌های صنعتی احتمالی شده است؛ به‌خصوص مشکل‌های صنعتی که به بخش مهمان‌داری و خدمات‌ درمانی مربوط می‌شوند. بیایید برخی از مزایای مهم داشتن درب اتوماتیک در این دوره و زمانه را بررسی کنیم.

  • باعث کنترل دما و صرفه‌جویی در انرژی می‌شود

از آنجا که درب‌های اتوماتیک باعث کمک به صرفه‌جویی در انرژی و در نتیجه پایین آمدن هزینه قبوض می‌شود، از این رو نصب چنین درب‌هایی مزایای اقتصادی قابل توجهی در محیط‌های تجاری پدید می‌آورد. این امر به این خاطر است که درب‌ها منفذی هستند که هوا از طریق آن‌ها عبور می کند و درصورتی که برای مدت طولانی باز باشند حجم کاری سیستم گرم‌کننده یا خنک‌کننده بیشتر می‌شود و خود به این معناست که انرژی بیشتری مصرف می‌شود. در زمان‌هایی که رفت و آمدی اطراف درب نیست درب اتوماتیک به خودی خود بسته می‌شود و باعث حفظ دمای مغازه می‌شود. این ویژگی تا حدودی مانع ورود گرد و غبار و نخاله ها می‌شود.

 

  • راهکارهایی برای حملِ بدون دخالت دست

صنعت بهداشت و مهمان‌داری از جمله بخش‌هایی است که درب اتوماتیک مزایای قابل توجهی در آن پدید می‌آورد. همه‌گیری ویروس کرونا نیاز مبرم به مهندسی بدون دخالت دست و چیز‌های شبیه به آن جهت به حداقل رساندن انتقال ویروس کرونا و بالا نگه داشتن استانداردهای بهداشتی را نشان داد. از این رو درب اتوماتیک راهکار مناسبی جهت عملکرد بدون دخالت دست است و مزایای بسیاری برای بخش مهمان‌داری و خدمات‌درمانی پدید می‌آورد. همچنین، افزایش بهداشت در اثر حمل و نقل بدون دخالت دست در صنعت غذا هم کاربرد فراوانی دارد.

 

  • درب‌های اتوماتیک ارزان قیمت و امن هستند

درحالی که آسانسور و بتن تقویت‌ شده احتمالاَ پراهمیت‌ترین دستاوردهای فنی در حوزه ساختمان در قرن نوزدهم بودند، پدید آوردن درب اتوماتیکی قابل اتکا در کنار دستگاه تهویه هوا مکانیکی  دو دستاورد فنی مهم در حوزه ساختمان در قرن بیستم بودند. 

 

محافظت در مقابل آتش و مسیر فرار

درب‌های اتوماتیک با داشتن سیستم‌های پیچیده و حسگرهایی که دارند حتی در شرایط اورژانسی هم ایمن هستند. درب‌هایی که به عنوان محافظ در مقابل آتش‌سوزی استفاده می‌شوند هنگام آتش‌سوزی یا انتشار دود باید بسته شوند. این درب‌ها در شرایط اورژانسی با توجه به سنسورهای دود، بسته شده و بخش گرفتار حریق شده را مجزا کرده یا از انتشار دود جلوگیری می‌کنند. سیستم‌های داخل ساختمان مانند واحدهای مرکزی تشخیص دود هم برای فعالسازی درب‌های ضد آتش‌سوزی استفاده می‌شوند.

درب‌های اتوماتیکی که در مسیرهای فرار استفاده می‌شوند باید با سیستم ایمپالس باز شدن امن (ردیاب) مجهز شوند. به این ترتیب درب‌ها پس از چند ثانیه از فعالسازی یا قطع برق باز می‌شوند و می‌توان از آن‌ها به عنوان مسیرهای فرار در شرایط اورژانسی استفاده کرد.

 

درب اتوماتیک برک اوت

درب اتوماتیک برک اوت

 

کنترل و نظارت مرکزی از طریق شبکه

درب‌های اتوماتیک اغلب با سیستم‌های ساختمانی مثل سیستم مسیر نجات، سیستم کنترل دسترسی، سیستم فنآوری ساختمان، و واحدهای کنترل RWA شبکه می‌شوند. به این ترتیب می‌توان همه این سیستم‌ها را به صورت مرکزی کنترل و نظارت کرده وامکانات را به شکل بهینه‌تر مدیریت کرد.

 

اپارات درب اتوماتیک باران دُر

 

به این موضوع امتیاز دهید