معرفی نمای کرتین وال و وضعیت تهویه هوای کرتین وال ها

 

نمای کرتین وال چیست؟

سیستم نمای کرتین وال برای پوشاندن دیوارۀ بیرونی ساختمان هنگامی که دیوارهای بیرونی ساختمان هنوز مهندسی نشده  باشند استفاده می شوند؛ این دیوارها صرفا برای حفظ آب و هوا و  جدا کردن ساکنین داخل ساختمان از خارج استفاده می شوند. از آنجایی که کرتین وال سازۀ بنا شده ای نیست، می توان با استفاده از مواد اولیۀ سبک آن را تولید کرد که نهایتا سبب کاهش هزینه های ساخت و ساز می شود.کرتین وال ها از تیر های عمودی و افقی تشکیل داده می شوند. انواع متنوعی از کرتین وال موجود است، گاهی اوقات حتی پنل های یک واحدی هم به عنوان کرتین وال درنظر گرفته می شود.

ما در این متن اطلاعات بیشتری درباره کرتین وال، انواع سیستم ها و طریقۀ نصب آنها ارائه می کنیم.

 

مقدمه ای بر نمای کرتین وال ها

کرتین وال ها شامل سیستم های دیواره ای هستند که کاملا جدا از نمای داخلی ساختمان نصب می شوند. این دیوارها معمولا توسط یک سیستم عنکبوتی شکل و یا ترکیبی از کابل ها نگه داشته می شوند؛ پنل کرتین وال توسط سیستم شبکه ای شکل با استفاده از تیرهای عمودی و افقی از یکدیگر جدا می شود. همه یا تعدادی از پنل ها ممکن است با مصالح سخت (همچون چوب، آلومینیوم و سنگ) جایگزین شوند؛ اینگونه از پنل ها همچون دیوارهای گچی، دیوارهای آجری ضخیم و … کاربرد دارند با این تفاوت که از مواد نازک تری ساخته شده اند.

 

کارکرد های نمای کرتین وال

جلوگیری از نفوذ آب:

جلوگیری از نفوذ آب یکی از مهم ترین کارکردهای یک دیوار به حساب می آید. در حالتی که یک کرتین نتواند انتظارات ما را درمورد جلوگیری از نفوذ مایعات برآورده کند می توانیم از سیستم کرتین دو لایه استفاده کنیم.

آبی که در پشت دیوارۀ اولیه قرار دارد در صورتی که از دیوارۀ اولیه نفوذ کند با دیوارۀ ثانویه برخورد می کند.

 

جلوگیری از نفوذ هوا:

این قابلیت با کاهش میزان گرما وارد و یا خارج شده از ساختمان از انتشار دی اکسید کربن به  محیط خارجی جلوگیری کرده و کاملا با محیط زیست سازگار است.

 

مقاومت دربرابر باد، حرارت و صدای بلند:

سیستم روکش فلزی این دیوارها باعث می شود باد به کف ساختمان منتقل شود که باعث افزایش مقاومت می شود.

روکش های فلزی که در ساختمان ها به کار می روند از پنل های بزرگی تشکیل شده اند؛ این پنل ها به صورت  یک طرفه طراحی شده اند، به همین سبب این سیستم روی هر طبقه به طور جداگانه  سبب کاهش فشار هوا در ساختمان می شود.

پوشش خارجی دیواره نیازمند عایق حرارتی سختی بوده تا مصرف انرژی را کاهش داده و از انتقال دی اکسید کربن در نقاط شفاف و یا مات جلوگیری کند.

نصب عایق های صوتی آکوستیک بین فضای داخلی و خارجی مخصوصاً در ساختمان هایی که در کلان شهرها بنا شده اند ضروری است.

مصالح بزرگ که در سازه های بتنی و آجری وجود دارند در مقایسه با این دیوارها به خودی خود از عایق صوتی قابل توجهی برخوردار هستند.

 

سطح مخصوص خورشیدی:

این قابلیت می تواند در صورت نیاز با نصب شدن روی یکی از سطوح شیشۀ دیواره میزان تششعات خورشیدی را کاهش دهد.

در این صورت تابش خورشیدی با  طول موج های خاصی می توانند از این لایه ها عبور کنند؛ در مقایسه با تششعات با طول موج فرابنفش، طول موج مرئی خورشید با آزادگی تمام از این لایه عبور خواهند کرد.

به عنوان مثال، اشعه ماوراء بنفش می تواند در منطقه ای که در معرض آن قرار دارد پوسیدگی ایجاد کند؛ برای جلوگیری از عبور این اشعه می توان از یک لایه مخصوص مهار اشعه UV روی سطح دیوار استفاده کرد.

 

انواع نمای کرتین وال

۱-سیستم کرتین وال قطعه ای

سیستم کرتین وال قطعه ای شامل تکه های جداگانه ای است که در ساختمان سرهم می شوند؛ این دیوارها معمولا در ساختمان های کم ارتفاع یا کوچک کاربرد دارد.

برای این که کرتین وال های قطعه ای را نصب کنید، باید از خارج ساختمان به داخل ساختمان دسترسی داشته باشید، این امر از طریق استفاده از داربست، جرثقیل و غیره انجام می پذیرد.

نصب این سیستم درون ساختمان سبب کاهش هزینۀ حمل و نقل می شود، اما از طرف دیگر نصب آن نیاز به زحمت بیشتری دارد.

 

۲- سیستم کرتین وال واحد

سیستم کرتین وال واحد شامل قطعه واحد های متصل به همی است که از کارخانه خریداری می شوند.

اندازه گیری دیوارهای سر هم شده بستگی به ارتفاع کف ساختمان تا سقف دارد. هنگامی که برای نصب این دیوارها برنامه ریزی می کنید، نحوه حمل و نقل و نصب را بررسی کنید.

این سیستم معمولا در ساختمان های مرتفع کاربرد دارند؛ نصب کرتین وال های واحد نیازی به دستگاه های خارجی همچون جرثقیل یا  داربست ندارند.

برای نصب این سیستم ها کافیست از بالابرها یا جرثقیل های کوچک کمک بگیرید.

این نوع از کرتین وال ها به علت کیفیت ساخت بالا درون کارخانه با سرعت بالا در ساختمان نصب می شوند، اما به منظور این که هنگام حمل و نقل از ورود آسیب به پنل ها جلوگیری کنید مجبور می شوید هزینه های اضافه ای متحمل شوید.

 

۳-سیستم کرتین وال یکپارچه

در این سیستم، جرزهای عمودی به صورت جداگانه نصب می شوند. سپس چارچوب های مونتاز شده بین این بسط ها قرار می گیرند.

 

اجزای کرتین وال:

تیرهای عمودی و افقی کرتین وال

دیوار های ربلی شکل افقی مجهز به تیرهای افقی روی چارچوب های دیوار هستند که به گوشه های دیواره متصل می شوند.

این تیرها معمولا وزن وارده بر  کرتین وال را به طور کامل تحمل می کنند.

در متدهای کرتین وال  سنتی و قطعه ای هریک از این سیستم ها جدا از هم نصب می شوند.

اتصالات جداگانه نیازمند آزمایش های باکیفیت و دقیق هستند، اما در سیستم یکپارچه محصول کارخانه به عنوان دو واحد به ساختمان حمل شده و سپس به یکدیگر متصل می  شوند.        

 

جزئیات چارچوب پنل:

ویژگی اصلی سیستم کرتین وال یکپارچه این است که به لایه های مختلف تقسیم می شود؛ این نوع  کرتین وال تفاوت هایی دارد که آن را از بقیه متمایز می سازد.

کرتین وال های قطعه ای به شکلی تعبیه شده اند که هریک از قطعات کوچک یک واحد جداگانه را تشکیل دهند.

برای استفاده های طولانی مدت از این دیوارها لازم است از تیر های افقی استفاده شود تا به طور دائم پنل های عمودی را به دو  قسمت تقسیم کند. این  نوع طراحی برای جلوگیری از ورود خسارت های ناشی از حرارت به  تیرهای عمودی و افقی از جداره های مخصوص استفاده می شود.

 

وضعیت تهویۀ هوای کرتین وال ها

قایلیت جلوگیری از نفوذ آب معمولا به قیمت گرفتگی هوای داخل ساختمان تمام می شود؛ برای کاهش این موضوع می توان از واحدهای مخصوصی که عایق مخصوص ضد آب دارند استفاده کرد.

کرتین وال ها طوری طراحی شدند که هنگام نفود آب به داخل دیوار، آب وارد شده از طریق اتصالات مخصوص شیب دار تیرهای افقی و عمودی از گوشه آن ها خارج می شود.

 

شرایط ویژۀ اتصال کرتین وال ها

برخی از کرتین وال ها از بالا به شکلی آویزان شده و سپس روی سطح موازی با کف ساختمان متصل می شوند؛ برای این که هنگام نصب کار انحرافی صورت نگیرد می توانیم از تیغه های گوشه ای غیرقابل انعطاف استفاده کنیم.

انحرافات عمودی شکلی که هنگام نصب به وجود می آیند ممکن است کل سیستم را با مشکل مواجه کند. استفاده از تیغه های گوشه ای باعث جلوگیری از ورود آسیب به کرتین وال ها و سیستم پوششی می شود.

به عنوان متدی جایگزین می توانید یک ستون عمودی فلزی را بین ستون های کناره ها قرار بدید تا از انحرافات احتمالی جلوگیری شود. پس از نصب نیازی نیست این تیرهای جانبی را به کف زمین متصل نمایید.

 

مزایای استفاده از کرتین وال

  1. کم جا بودن دیوار: باعث افزایش فضای باز درون ساختمان می شود.
  2. نصب به صورت موازی: باعث سرعت بخشیدن به فرایند نصب می شود.
  3. ساختار سبک: سبب سهولت در حمل و نقل و نصب می گردد.
  4. .بهبود نورپردازی طبیعی: دیزاین داخلی انعطاف بیشتری خواهد داشت.
  5. انعطاف پذیری ساختاری: مهندسی آن راحت تر خواهد بود.
  6. استقلال ساختاری: می توان دیزاین های مختلفی را برای آن به کار برد.

 

معایب استفاده از کرتین وال

  1. ساخت این گونه از دیوارها نیازمند مهندسان خبره می باشد.
  2. هزینۀ حمل نقل بالایی دارد.
  3. با افزایش تعداد واحدهای حمل شده میزان مراقبت های ویژه هنگام حمل و نقل قطعات هم افزایش می یابد.
  4. لزوم استفاده از دستگاه های ثانویه همچون بالابر در  مکان پروژه.

 

کاربردهای کرتین وال ها

  • سیستمی به هم پیوسته ایجاد می گردد.
  • بهترین عملکرد جلوگیری از ضد آب در مقایسه با دیگر گزینه ها.
  • مقاومت در برابر میعان.
  • بهره جستن از دوام بالا.

 

 

نتیجه گیری

کرتین وال به علت کاربردها، ساختار سریع، وزن پایین و طراحی منحصر به فرد خود محصولی با اهمیت بالا به حساب می آید. بی شک کرتین وال اختراعی مهم و نادر در زمینۀ مهندسی عمران است.

 

 

 

شماره های تماس جهت ارتباط با کارشناسان درب اتوماتیک باران دُر

۳۴۵۰۰۰۸۹–۰۲۶

 ۰۲۶-۹۱۰۰۳۲۳۵

۴۶۰۱۱۶۹–۰۹۱۲

info@barandoor.com

با کلیک روی هر کدام از دکمه های فوق در پلتفورم موبایل به صورت مستقیم به کارشناسان باران در وصل خواهید شد و در اسرع وقت استعلام قیمت درب اتوماتیک خود را از ما دریافت خواهید کرد.

در صورتی که با کامپیوتر این مقاله را مطالعه می فرمایید برای ارتباط با کارشناسان باران در میتوانید با شماره های زیر ارتباط برقرار نمایید.

۳۴۵۰۰۰۸۹–۰۲۶

 ۰۲۶-۹۱۰۰۳۲۳۵

۴۶۰۱۱۶۹–۰۹۱۲

info@barandoor.com

با کلیک روی هر کدام از دکمه های فوق به صورت مستقیم وارد صفحه درب اتوماتیک مد نظر خواهید شد و اطلاعات تکمیلی را در این خصوص مشاهده خواهید کرد.

برای مشاهده و دانلود مقاله کامل درب اتوماتیک اینجا را کلیک کنید.

 

به این موضوع امتیاز دهید