درب ضد حریق چیست؟

به زبان ساده، درب ضد حریق دربی است که نسبت به آتش مقاوم است و می‌تواند سرعت پخش شدن آتش و دود را کاهش دهد تا افراد بتوانند با ایمنی کامل خارج شوند. درب های ضد حریق بخشی جدایی ناپذیری از طرح ایمنی در مقابل آتش هستند. بعضی درب های ضد حریق طوری طراحی شده اند که همیشه بسته باشند.

با این حال، درب های ضد آتش در راهروهای پر رفت و آمد مانند مدارس ، بیمارستان ها ، کتابخانه ها ، ادارات و ساختمان های عمومی، طوری طراحی شده اند که در شرایط عادی باز بمانند. این درب ها  با استفاده از دستگاه های الکترو مغناطیسی که به  سیستم اعلام حریق وصل هستند باز نگه داشته می شوند. اگر برق برود و یا آژیر خطر فعال شود این آهن‌ ربا خاموش شده و در خود به خود بسته می شود.

نوع دوم درب های ضد حریق، درب های ضد حریق جمع شونده از بالا هستند که در محیط های تجاری ، صنعتی و خرده فروشی ها استفاده می شوند. آنها همچنین در هر فضای تجاری که ممکن است آتش پخش شود ، مانند پیشخوان ها ، درهای سرویس و در پارکینگ ها استفاده می شوند. درب های جمع شونده از بالا از استیل ساخته و طوری طراحی شده اند که اگر آژیر خطر فعال شد خود به خود بسته شوند.

 

جنس و اجزای درب ها

کلیه درب های ضد حریق  و همه اجزای آنها ملزم به دریافت گواهی نامه الزامات از مقامات محلی دارای صلاحیت هستند. دسته بندی انواع درب ضد حریق بین ۲۰، ۴۵،  ۶۰ یا ۹۰ دقیقه  بر اساس مقاومت در برابر نوسان دما است. درب ها ممکن است از ترکیب موادی مثل چوب، فولاد، آلومینیوم، گچ (پرکننده)، ورمیکولیت (پرس شده) و قسمت های شیشه ای ساخته شده باشند.

 

موادی هم که در ساخت درب های ضد حریق استفاده می‌ شوند باید استاندارد های ضد حریق لازم که از را داشته باشند. اجزای درب ضد حریق عبارتند از: چارچوب درب (که شامل مهر و موم آتش و دود)، واشر و عایق هوا و بقیه اجزای درب است. اجزای درب شامل لولاها ، دسته ها ، مکانیزم های چفت و بست و دستگاه های بسته شدن خودکار هستند.

 

بررسی سالانه

انجمن ملی حفاظت از آتش (NFPA) بازرسی سالانه درب های ضد حریق و چارچوب آنها  را اجباری کرده. انجمن این موارد را مشخص کرده که باید سالانه کنترل شوند:

۱٫    هیچ سوراخ یا شکستگی بازی روی در و یا چارچوب آن وجود نداشته باشد.

۲٫    شیشه ها و یا قسمت های شیشه ای در سالم باشند و در جای خود محکم شده باشند.

۳٫     درب، چارچوب، لولا، آستانه غیر قابل احتراق و قسمت های مختلف درب سالم، تراز باشند و هیچ نشانه ای از آسیب در آن ها دیده نشود.

۴٫    هیچ قسمتی خراب یا گم نشده باشد.

۵٫    حد ترخیص در  از سمتی که آن را می کشیم بیشتر از مقدار گفته شده نباشد.

۶٫    دستگاه خودکار بستن در سالم باشد یعنی وقتی درب کامل باز شود دستگاه بتواند درب را به طور کامل ببندد.

۷٫    اگر هماهنگ کننده نصب شده باشد، قسمت غیر فعال زودتر از قسمت فعال بسته شود.

۸٫     قفل در سالم باشد و در زمانی که در بسته است آن را محکم نگه دارد.

۹٫    ابزار اضافی که ممکن است جلوی کار درب را بگیرد یا در آن اختلال ایجاد کند، وجود نداشته باشد.

۱۰٫هیچ گونه تغییری روی در ایجاد نشده باشد.

۱۱٫واشرها و بست های گوشه، در جاهایی که لازم است، بازرسی شوند تا از سلامت و وجود آنها اطمینان حاصل شود.

 

خرابی درب های ضد حریق

 درب های ضد حریق (چه باز و چه بسته) هیچ وقت نباید توسط چیزی مثل نگه دارنده درب یا فرش یا دیگر موانع که باعث عبور آتش از درب شوند، مسدود شوند . مکان دیگری که باید به آن توجه شود شکاف قسمت پایین درب است. برای جلوگیری از عبور دود شکاف پایین در نباید بزرگ‌تر ¾  باشد.

درب های ضد حریق قسمت مهمی از سیستم حفاظت در برابر آتش غیرفعال هستند. این درب ها باعث می شوند که در هنگام نیاز مردم بتوانند با ایمنی کامل از ساختمان خارج شوند.

با این حال اهمیت این موضوع برای بعضی معماران ناشناخته باقی مانده است.

به زبان ساده ، لازم است یک محافظ بازشونده به شکل درب ضد حریق در هنگام حریق یا دود وجود داشته باشد. که این محافظ  شامل مجموعه درب ، قاب ، ابزارها و شیشه می شود. لازم نیست که همه این قطعات در یک کارخانه ساخته شده باشند، در بیشتر مواقع، قطعات درب جدا از هم هستند که برای استفاده در درب ضد حریق ساخته شده‌ اند.گاهی اوقات، تعدادی از قطعات که با هم تست شده اند با هم برای ساخت درب استفاده می شوند تا امتیازدهی درست انجام شود.

 

استانداردها و آزمایش

درب های ضد حریق مطابق با استانداردهای زیر آزمایش می شوند

·       UL 10B، آزمایش حریق ساخت درب‌ها(فشار منفی یا عادی)

·       UL 10C، آزمایش حریق فشار مثبت  ساخت درب ها

·       NFPA 252، روش های استاندارد آزمایش آتش درب‌ها

در اواخر دهه ۱۹۹۰، روش آزمایش از فشار خنثی یا منفی به فشار مثبت تغییر یافت تا به شرایط آتش در دنیای واقعی نزدیک تر باشد.

 

مقاومت در برابر آتش

درب ‌های ضد حریق در آزمایش استقامت قرار می گیرند به طوری که در دمای بسیار بالا حدود ۱۹۲۵ درجه فارنهایت به مدت حداکثر ۱۸۰ دقیقه دوام می آوردند. اگر درب بتواند بدون این که دچار آسیب یا شکستگی شود، جلوی انتشار آتش را بگیرد، به آن امتیاز استقامت بین ۲۰/۴۵/۶۰٫/۹۰/۱۸۰ دقیقه داده می شود.

 

آزمایش شلنگ آتش نشانی

بعد از آزمایش استقامت در برابر آتش، آزمایش جریان شلنگ  انجام می شود. در این آزمایش از لوله آتش نشانی آب با فشار ۳۰psi از فاصله ۲۰ فوتی پرتاب می شود. توجه داشته باشید که قوانین ساختمانی در کشورهایی مانند ایالات متحده معمولاً شرط می کند که درب های با امتیاز ۲۰ دقیقه از آزمایش جریان شلنگ معاف هستند.

 

 افزایش دما

در بعضی جاها لازم است که درب های ضد حریق جلوی انتقال گرما از یک سمت به سمت دیگر را هم بگیرند تا افراد حاضر در ساختمان بتوانند به صورت ایمن از ساختمان خارج شوند. این ها به اسم درب های افزایش دما شناخته می شوند و علاوه بر امتیازدهی ساعتی، امتیاز افزایش دما هم دارند.

امتیاز افزایش دما  یا ۲۵۰ درجه فارنهایت، ۴۵۰ درجه فارنهایت و یا ۶۵۰ درجه فارنهایت است که این اعداد نشان دهنده  حداکثر افزایش دما نسبت به دمای محیط در سمت غیر آتش سوزی است که در ۳۰ دقیقه اول آزمایش استاندارد استقامت آتش اندازه گیری می شود. درب با امتیاز افزایش دما۲۵۰ درجه فارنهایت سخت ترین در نظر گرفته می شود و همه ویژگی های امتیاز ۴۵۰ درجه فارنهایت و یا ۶۵۰ درجه فارنهایت را دارد.

 

کنترل دود

شاید لازم باشد بعضی درب های ضد حریق، مثل درب هایی با امتیاز استقامت آتش ۲۰ دقیقه که در راهرو ها وجود دارند، برای نفوذ دود تحت آزمایش‌های UL 1784 و آزمایش استاندارد نشت هوا قرار بگیرند.

 

کلام پایانی

یکی از الزامات ساختمان های مدرن استفاده از درب های ضد حریق است. این درب ها امنست یک ساختمان را به طرز چشمگیری افزایش می دهد. در این مقالع تلاش کردیم اطلاعاتی در مور درب های ضد حریق در اختیارتان قرار دهیم.

 

به این موضوع امتیاز دهید